Keby sa mi táto kniha dostala do rúk pred 10 rokmi…

Kniha Tony Humphreysa “The Mature Manager: Managing from Inside Out”, sa v mojom osobnom rebríčku dostala medzi tie najobľúbenejšie. Ohromujúca a radikálne otvorená, hlboká, vedecká ale pritom celkom zvládnuteľná. Táto kniha ma nútila červenať sa v každej kapitole, v tie momenty kedy autor dával príklady a ja som spoznával seba a svoje nedostatky vedomostí. Alebo ukazoval ramená a vykrikoval “Presne tak som to aj ja myslel!”. Presne tak to bolo počas celého čítania.

Inak mohlo by to byť zaujímavé divadlo. Knihu som po zakúpení hodil do kufra a ona so mnou cestovala až pokiaľ sa v jeden deň môj let nestretol so štrajkom letušiek vo Francúzku. Predstavte si dospelého pána na letisku Saint Exupéry v Lyone. V detskom kútiku s tenučkou knižôčkou v ruke, čo sa buď červená alebo kýve hlavou ako hlupák, ktorý konečne prišiel na svoje skutočné IQ. Je tzbytočné vysvetľovať, že v detskom kútiku je všetko mäkučké a dospelý si tam môže aj podriemať ak jeho let odložili na neurčito. Jednoducho mala by to byť divadelná hra. Alebo cirkus.

Kto je ten Tony Humphreys?

Tony Humphreys – je írsky klinický psychológ, praktik, lektor, blogger a autor viac ako 10 kníh. V svojich prácach sa dotýka vzťahov v rodine, vzťahov s deťmi, spôsobov myslenia, vodcovstva atď. “Mature Manager” – nie je jeho najúspešnejšie dielo. Ale ak si môžem urobiť záver na jeho základe, tak musím povedať, že autor zdieľa svoje praktické skúsenosti: rozpráva o tom s čím sa osobne stretol, a čo si o tom myslí.

To znie síce zaujímavo, ale načo je leaň-ákom čítať nejakého psychológa? Prečo by leaň-ák uprednostnil túto knihu pred Likerovou “Toyota Talent”, “Lead With Respect” od Michaela Balle alebo Rotherovou “Toyota Kata”? Ako psychológ vôbec môže konkurovať v leaň-áckom rebríčku?

Podľa môjho názoru “Mature Manager” hovorí o vodcovstve, rešpekte, pokore a budovaní tímov viac ako všetky hore spomínane bestsellery dohromady. A to že autor nedostal grant od vysokej školy, nepoužíva leaň-ácke slovíčka, ani japonské nárečie, a neapeluje ku Toyote v každej kapitole, nemôže zastaviť pravého leaň-áka od prečítania tejto knižky.

Pritom systémové veci, ktoré autor podáva v knihe, vôbec nie sú nudné. Sú založené na praxi, opierajú sa o reálne príklady a sú nasledované celkom užitočnými radami. Každopádne, ak vás neodradí angličtina, tak vrelo odporúčam na túto knihu mrknúť.

Zaujímavý príbeh. Dokonca aj dva.

Chvíľočku strpenia. Určite si prejdeme aj tie najužitočnejšie veci od Tony Humphreysa ale aj to, čo ma najviac zaujalo v jeho knihe. Ale najprv sa podelím o dva zaujímavé príbehy, ktoré sa s mojou knihoustali. Alebo lepšie povedané s knihami… keďže prvá kniha neprežila prvý príbeh….

Meno autora a názov knihy “Mature Manager” pravdepodobne nič nehovorí slovenskému knihomoľovi. Ale ak ten knihomoľ mal šťastie, tak si v roku 2014 mohol zakúpiť hore uvedenú knihu v slovenčine. V preklade sa tá kniha volá “Zrelý Manažér. Riadenie zvnútra von”.

Ja som bol jeden z tých asi posledných šťastlivcov, čo si zakúpil knihu v slovenčine v roku 2016. Odvtedy čo som ju prečítal, tak sa vrátila do našej knižnice vo fabrike a kolovala mojimi oddeleniami. Každý, kto chcel zlepšiť svoju kariéru dostal odporúčanie si ju prečítať. V roku 2020 tú knižku dostal niekto z mojich zamestnancov a už  som ju viac nevidel.

S mojimi knihami sa stávalo všeličo. Ničili sa, predávali sa, darovali sa… dokonca som pár kníh vyhodil, a jednu zabudol v lietadle. Ale toto je jediná kniha ktorú mi ukradli a nepriznali sa. A nebolo mi ani ľúto. Ja som mal tú knihu za sebou, a niekomu inému mohla fakt zlepšiť kultúru vedenia. Ľutovať som začal neskôr, keď bolo knihu treba posunúť ďalšiemu kolegovi, ale to je už druhý príbeh.

Takže v slovenčine sa knihu teraz nedá kúpiť. Iba ak nájdete kto predáva prečítanú. Takú som našiel na Martinuse v 2020. Chýbala jej jedna stránka ale tá jedna stránka nie je nejaká dôležitá. A hneď po zakúpení som tú knihu posunul… a čo myslíte, čo sa stalo?

No nezmizla – vrátila sa. Ale až v roku 2022. Kolega ju po prečítaní tiež najprv posunul ďalej.

Dúfam že tieto príbehy pre vás boli také zábavné ako aj pre mňa. Ale chcem podotknúť, že ak sa vám táto kniha dostane do rúk, tak neváhajte. Oplatí sa prečítať. Pričom nie len manažérom. Nehľadiac na názov táto kniha sa hodí každému človeku. Zrelému človeku, ktorý chce lepšie chápať svoj kolektív, komunikovať a spolupracovať s inými ľuďmi.

Odporučil som túto knihu aj svojej manželke. Príde deň, a som si istý že ju odporučím  aj svojej dcére. Ale sú ľudia ktorým túto knihu rozhodne neodporučím. Ak ste už dostatočné zrelý a myslíte že skúsenosti autora vám nič nové neprinesú, tak ju nečítajte. Nepomôže.

Štruktúra knihy

Tenučká knižôčka je rozdelená až do 11 kapitol:

  1. Iný typ manažéra
  2. Manažéri, ktorí poznajú seba
  3. Manažéri, ktorý nepoznajú seba
  4. Manažéri, ktorý poznajú svojich zamestnancov
  5. Manažéri, ktorý nepoznajú svojich zamestnancov
  6. Manažovať zvnútra von
  7. Manažovať zvonka dovnútra
  8. Manažovať komunikáciu
  9. Konflikt ako výzva
  10. Manažovať konflikt
  11. Organizačná podpora efektívneho manažmentu

Každá kapitola je rozdelená do niekoľkých podkapitol. Pričom kniha obsahuje iba cca 200 stránok, ale neobsahuje žiadne prázdne reči. A jediný nedostatok takej vysokej hustoty informácii je v tom, že knihu treba čítať s pauzami. Minimálne po každej kapitole treba zapnúť sebareflexiu a porozmýšľať, kde odporúčania použiť, kde vyskúšať nový prístup. Ešte lepšie je pripraviť si nejaký jednoduchý plán… manažérska zrelosť – nie je puberta. Nepríde sama od seba.

Čo sa mi  v tejto knihe najviac páčilo?

    1. Hlavná myšlienka spočíva v tom, že každý zamestnanec nie je len balík znalostí a skúseností. Je to osobnosť, ktorá prináša aj svoje emócie. Či už dobré alebo zlé, to nie je podstatné. Dôležité je si to uvedomiť, vnímať a chápať to. Náš balík emócii s nami ide všade a zanecháva stopy vo všetkých našich činnostiach. Ak sa tomu otvoríme a naučíme sa s našimi emóciami pracovať, dokážeme lepšie chápať iných a spolupracovať s nimi. Rešpektovaním každej osobnosti (a nie len balíka znalostí a skúseností), rešpektovaním iného názoru alebo aj tých slabších chvíľ kedy niekto nechtiac hodí nepodstatné slovíčko v horúcej diskusii… toto je základ “leading with respect”, ktorý sa nám snažia vysvetliť guru Lean Six Sigma.
    2. Naše balíky emócií pozostávajú z rôznych faktorov našej minulosti. A otvorene si povedzme, že nie každý faktor v nás zanechal niečo dobré. Niektoré vytvorili kontraproduktívne obranné mechanizmy. Napríklad, kolegu sa na porade spýtali v čom je príčina tejto chyby? A odpoveď bola: “ja za to nemôžem”. Tony Humphreys také prípady označuje riadením zvonka dovnútra. Pod vplyvom vonkajšieho faktoru (na porade niekto položí otázku o príčine chyby) sa zapína obranná reakcia (“ja za to nemôžem”). Vo výsledku nám to bráni efektívne pracovať (keďže nemôžeme dostať odpoveď na položenú otázku).
      Stretli ste sa už s niečim takým? Alebo možno že agresiou: “Toto prišlo z vášho oddelenia. Prečo teraz obviňuješ mňa?!” Alebo tichú zhodu či hlásenie sa k chybe? Ináč toto je vynikajúci postreh od autora: koľko krát sa ľudia hlásia k chybe nie preto že chcú niečo vyriešiť, ale preto že nechcú aby ich obviňovali iní?
      Mimochodom otázka “v čom je príčina tejto chyby?” stále nebola zodpovedaná. Ani sme sa nikam neposunuli.
      Okrem toho, že také správanie bráni efektívnejšie spolupracovať, riešiť problémy, prejavovať kreativitu, môže sa to odraziť aj na inom. Alko- a drogová závislosť, konflikty v rodinách zamestnancov, pokles sebavedomia… samovražda.
      Autor venuje celé stránky zoznamu obranných mechanizmov, prejavov, príkladov a dôsledkov. Také dlhé a nudné tabuľky, v ktorých každý hľadá seba, spoznáva kolegov a členov rodiny. Veď som hovoril že sa budete červenať.
    3. Ak spoznáme seba a svoje obranné mechanizmy, dokážeme s nimi pracovať. A to tak, že prestaneme obmedzovať svoju podstatu a spolu s tým neobaríme našimi emóciami ani seba,ani iných.
      Len tým že pochopíme a začneme pracovať so svojimi obrannými mechanizmami, dokážeme vnímať, pochopiť a začať pracovať s obrannými mechanizmami svojich zamestnancov. Tento prístup autor označuje riedením zvnútra von.
    4. V tom kontexte autor vysvetľuje aj svoj pohlaď na manažovanie konfliktov. Nič závratné či úplne nové autor neponúka. Ale nakoľko smiem súdiť tak sa na to ani nechystal. Namiesto toho nám odporúča vnímať konfliky ako možnosti zníženia napätia medzi jednotlivcami alebo v celom tíme.
      Kto vie ako vyvrcholí napätie ak ho ponecháme tak? Možno že prípad v ktorom sa otvorí rozhovor nech už aj s pálivou omáčkou emócií je ten najbezpečnejší? Zrelý manažér nikdy nenechá v tíme napätie, ale vyvolá konflikt a vyzve strany k otvorenému rozhovoru.
    5. V poslednej kapitole Tony Humphreys zdieľa svoj názor na organizačnú štruktúru a pravidlá ktoré podporujú efektívne riadenie. Podľa neho je nutné sa zamerať na:

      • vzťahy zamestnancov mimo práce;
      • vzťahy zamestnancov v rámci organizácie;
      • rozvoj organizácie;
      • výber a rozvoj vedúcich pracovníkov;
      • umožňovanie zamestnancom prejaviť sa;
      • vzťah medzi organizáciou a komunitou.

Táto kapitola je veľmi zaujímavá ale zároveň aj príliš krátka. Na to aby sme pochopili myšlienku autora to postačuje. Ale na to aby sme na tom niečo postavili alebo s tým začali niečo robiť – príliš málo. Aspoň ja som mal taký dojem.

  1. Posledné ale zároveň aj to naj v tomto zozname, čo som našiel v knihe, je to, že autor neskrýva aj tú nepríjemnú stránku ľudských vzťahov – kedy sa už nič nedá robiť. V každej kapitole autor odporúča: odtiaľ-potiaľ pracujeme a riadime zvnútra von, ale potom čo prekročíme hranicu… vplyv balíka emócií konkrétneho človeka na tím treba prudko obmedziť. Áno, doslova prepustiť, vyhodiť, vzdať sa…
    A kde tu sú prosím vás vodcovské kvality, rešpekt a pokora pravého lídra a iné pekné slovíčka? Ani náhodou tu neboli, však?
    Autor ale tak nemyslí. Razí myšlienku, že v tom ak dovolíte zamestnancovi zrútiť sa alebo rozvrátiť tím žiaden rešpekt nie je. A ak tomu nedokážete predísť, tak to najprv otvorene priznajte, a následne tak isto otvorene pustite zamestnanca.

Čo viac k tomu dodať? Ak sa vám moja recenzia páčila, neváhajte ju zdieľať s priateľmi a kolegami. A ak niektorý moment na vás obzvlášť zapôsobil, určite napíšte v komentároch k tomuto článku. Rád si vypočujem váš názor a poučím sa z vašich skúsenosti.

Záverečné hodnotenie:

Cena / výkon

A++ B C D E F

Spôsob podania a ľahkosť čítania

A B C D E F

Pre koho sa táto kniha hodí?

– pre začiatočníkov – pre pokročilých! – pre fajnšmekerov

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľať:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Picture of Konstantyn

Konstantyn

Sledujte nás na sociálnych sieťach

Najnovšie články

Odoberanie noviniek

Získavajte informácie o nových článkoch, kurzoch a iných naších novinkách. 

Scroll to Top